Heb je een communicatiebureau nodig voor een mooi communicatieproject? Communicatiekracht bij individu en collectief? De CKN Communicatieprijs Nijmegen 2014 laat opvallende verschillen zien tussen de top vijf aan communicatieprojecten voor publiek en die voor de vakjury. Klein-is-fijn is de trend? Ingrediënten voor winnend communicatieproject.
Overeenkomst zit er wel in wat publiek en vakjury kiezen als beste uit de 23 ingediende communicatiecases: communicatieprojecten die zijn geïnitieerd door personen met passie voor het onderwerp. Veel geld voor een communicatiecampagne lijkt geen garantie voor succes. De publieksprijs, uitgereikt door burgemeester Bruls van Nijmegen, ging naar het literair festival: ’Boek op de Bank’. Het festival is zonder budget tot stand gekomen met o.a. inzet van social media met als doel huiskamerbijeenkomsten. De vakjury, met als voorzitter Michael Meyer, kende de CKN Communicatieprijs Nijmegen 2014 toe aan ‘Sterke verhalen uit de Wolfskuil’. In dit project van Korneel Jeuken en team zijn verhalen uit de wijk opgetekend in stripvorm en uitgegeven als boek. Van initiatief als individu naar collectief product en met participatie in de wijk. Een old tool als getekende illustratie innovatief toegepast vanuit passie.
Tips: Ingrediënten voor winnende communicatieprojecten
Belangrijke ingrediënten voor communicatiekracht en voor gewaardeerde communicatieprojecten door publiek en vakjury voor de Communicatieprijs Nijmegen bleken:
- passie
- authenticiteit
- klein houden
- persoonlijk contact
- inlevings- en doorzettingsvermogen
- samen er voor gaan.
Hoewel bijvoorbeeld een gerenommeerd bureau als Wisse Kommunikatie imponeerde met zijn gedegen en gedurfde Sire-campagne ‘Doorbreken van het taboe op psychisch ziek zijn’ bleken de voorkeur van vakjury en publiek uit te gaan naar ‘klein-is-fijn-projecten. Campagnes geïnitieerd door particulieren bleken verfrissende communicatiekracht te bezitten en lokale participatie tot stand te brengen.
Innovatie communicatieprijs Nijmegen:Google Glass guide
Voor innovatieve communicatie ging wel een communicatiebureau met de Communicatieprijs Nijmegen aan de haal: TakeTwo Merkidentiteit met ‘Google glass guide voor Noord-Limburg’.
Dit bureau heeft in een samenwerking met de bedrijven Masc en Bliss een pilot met potentie gerealiseerd in de toerisme sector. Directeur Stephan Ummelen van Take Two gaf aan dat alleen door samen creatief te ondernemen een project met innovatieve communicatiekracht mogelijk was. Voor deze prijs deed zich een verschil in de keuze wie de winnaar werd niet voor. Dit heeft er mee te maken dat er slechts een persoon de winnaar mocht kiezen en wel Rikus Wolbers, directeur van Novio Tech Campus waar de bruisende prijsuitreiking plaatsvond.
Wanneer het gaat om landelijk effect te creëren, dan lijkt een communicatiebureau wel een must. Maar toch?… Is dit een signaal naar communicatiebureaus of naar opdrachtgevers op zoek naar mensen met communicatiekracht? Klein-is-fijn is de trend en intermenselijk contact is nog altijd de basis voor geslaagde communicatie? Of is dit een lokale trend en geen signaal voor communicatiebureaus ?
Alle deelnemende communicatiecases zijn nog te bekijken op de website www.communicatieprijsnijmegen.nl.
De Communicatieprijs Nijmegen 2014 is dit jaar prominent georganiseerd door de CKN (Communicatiekring Nijmegen) met Sander Ummelen als sturende kracht voor zijn team. Een eervolle vermelding waard.